سمانه نصراصفهانی؛ داود حومنیان شریف ابادی؛ سمانه حاجی حسینی
چکیده
مقدمه: توسعه سواد جسمانی متضمن رشد متناسب مهارتهای حرکتی به همراه دانش و انگیزه لازم برای کسب سبک زندگی فعالانه است. هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامههای دانش و انگیزه سواد جسمانی کانادایی در کودکان 8 تا 10 ساله شهر اصفهان است.روش پژوهش: با استفاده از روش ترجمه-باز-ترجمه پرسشنامههای دانش و انگیزه نسخه دوم ...
بیشتر
مقدمه: توسعه سواد جسمانی متضمن رشد متناسب مهارتهای حرکتی به همراه دانش و انگیزه لازم برای کسب سبک زندگی فعالانه است. هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامههای دانش و انگیزه سواد جسمانی کانادایی در کودکان 8 تا 10 ساله شهر اصفهان است.روش پژوهش: با استفاده از روش ترجمه-باز-ترجمه پرسشنامههای دانش و انگیزه نسخه دوم سواد جسمانی کانادایی به فارسی ترجمه و با فرهنگ ایرانی تطبیق داده شد. ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی این پرسشنامهها بین 384 دانشآموز 8 تا 10 ساله شهر اصفهان (ایران) بررسی شد. برای تعیین روایی سازة پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری و برای بررسی همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درون طبقهای با روش آزمون-آزمون مجدد استفاده شد.یافته ها: روایی محتوی توسط 5 نفر از متخصصان حوزه رفتار حرکتی تأیید شد. روایی سازه بر اساس شاخص نیکویی برازش با توجه به آستانههای بهدستآمده مناسب بود. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای دانش و انگیزه و ابعاد آن بالای 0/85 به دست آمد. ضریب همبستگی درونگروهی پرسشنامه مذکور حاصل از آزمون مجدد با 2 هفته زمان نشان میدهند برای هر 5 مؤلفه مقدار گزارششده برای دختران و هم برای پسران قابلقبول بود.نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل نسخه فارسی پرسشنامههای دانش و انگیزه سواد جسمانی کانادایی برای کودکان 8 تا 10 ساله دارای روایی و پایایی مناسبی بود. لذا استفاده از آنها برای سنجش سواد جسمانی کودکان شهر اصفهان مناسب است.